A Kia története
A KIA leánykori neve Hyungsung Precision Industry (… precíziós iparvállalat) volt, 1944 decemberében nyitotta meg kapuit Szöul forgalmas ipari negyedében. Kezdetben acélcsöveket és biciklialkatrészeket készítettek, majd 1952-től elkezdték gyártani az első Koreai kerékpárt, a Samcholli-ho-t. Ekkor kapta meg büszke új nevét a gyár, ami két ősi, még kínai jellegű karakterből, a „ki”-ből, amit a keletről felemelkedő napra használnak, és az „a”-ból, ami magát Ázsia anyát jelöli. Ezért a KIA szerényen a felemelkedő Ázsiát jelenti, 1957-ben a kis C-100-as robogóval egyetemben megszületett a koreai gépjárműipar is, persze még egyelőre igen ártatlan formában.
1961-ben már motorkerékpárok is készültek,Az igazi kaland egy évvel később, 1962-ben kezdődött a K-360-as háromkerekű kisárusszállító bemutatásával1973-ig gyártották több mint huszonötezer példányban.1973 igazi mérföldkő volt a KIA életében, a lezárult múltat a teherhordó triciklik jelentették, az új korszakot a szupermodern Sohari gyár megnyitása, és már saját fejlesztésű és gyártású benzinmotorok használata jelentette.
Az első személyautó, a Brisa később ez lett Korea első export járműve, és a Közel-Kelet volt a koreai invázió első célpontja. 1978-ban már az első gázolajos aggregátokat is Egy évtizeddel később már átvarázsolt Mazdákat gyártottak: 1987-től 1996-ig a Capital és Concord típusokat a Mazda 626-osok .1986 után viszont fordult a kocka, hiszen a Fordnak szállított a Kia Pride-okat (jelentése: büszkeség) Ford Festiva néven.
1992 alakult a KIA Motors America. 1994-ben kezdték a hivatalos importot, a Sephia bevezetésével. (Európában már egy évvel korábban kapható volt) 1995-ben új területekre merészkedett a KIA. A Sportage bemutatásával. Legyártják ebben az évben a négymilliomodik járművet.
Kis hazánkban is ekkor jelent meg először hivatalosan a márka. Ekkor a KIA immár a 16. Legnagyobb autógyártó, de az ázsiai pénzügyi válság padlóra kényszeríti a vállalatot. Állami segítséggel 1998-ban a Hyundai konszernbe integrálták. Ekkor jön az első buszlimuzin, a Carnival.
1999-ben már ismét nyereséges a vállalat. 2000-ben érkezik a Magnetis. Az egyik Sportage versenyautó egészen a hatodik helyig vergődik a Dakaron. Elkészül a tízmilliomodik KIA. 2003 az új Cerato megjelenése. Már az öreg kontinensen is elismerik a márka minőségét. 2004 már az új Picanto kisautó és a szlovákiai új gyár alapkő letételének az éve. Egy év múlva már bemutatkozik a Cee’D, az első európai gyártású, és magyar tervezésű modell.
Ekkora igazából lezáródik a Hyundai és KIA termékpaletta közös műszaki alapokra helyezése, a maximális gazdaságosság elérése érdekében, és tovább robog az új megakonszern az első három legnagyobb autógyártó leelőzésére. Ebben segítenek az új fejlesztő és tervező központok, egy a kaliforniai Irvineban, egy pedig a németországi Frankfurtban hirdeti a cég nagyravágyó és bizakodó jövőképét.