A Hyundai története

A Hyundai név pontos fordítása: „modern idők”. Mivel a távolkeleti írásjelek egy kicsit szabadabban értelmezhetőek, ezt kihasználták az ó-idők amerikai marketingesei, hiszen egy kis jóakarattal jelentése „rímek a vasárnapra” névre módosult, és ezért ez a változat jelent meg a korai reklámokon. A döntött H alakú embléma pedig két kezet fogó embert szimbolizál, természetesen a gyártót és az igen elégedett vevőt.

Ju-Yung Chung 1947-ben, 31 évesen nyitotta meg személy- és tehergépkocsi szerelőműhelyét, és cégét Hyundainak nevezte el. Hamar terjeszkedésnek indult a vállalat, fénykorában, a nyolcvanas évek végén és kilencvenes évek elején már vegyipari, elektronikai (Hynix), acélipari, gépipari és járműgyártó óriáscég vált belőle, még hatalmas tankhajókat is készített, egyike volt a koreai ötöknek (Daewoo, Samsung, Kia, Goldstar), a híres kistigriseknek. A kis hazánkban is az égig hozsannázott cégek életében az ezredfordulóra jött össze a szupernova-robbanás, hiszen a végtelenségig előre, a terjeszkedésbe menekülő cégek alól elfogyott a piac, és bekövetkezett az összeomlás A történet a cégek jórészének szétcincálásával és elkótyavetyéléssel végződött, pl. a Goldstar elektronikai részlege amerikai tőke bevonásával LG-vé alakult, a Samsung autógyár a Renault-é lett, a Daewoo autógyár pedig a GM-be olvadt. A Samsung jól menő elektronikai és számítástechnikai részlege maradt talpon, de legjobban a Hyundai járt, állami segítséggel megúszta egy kis karcsúsítással, ráadásul még a Kiát is hozzá barkácsolták.

Az autógyártás a Hyundai Motor megalakulásával kezdődött 1967-ben. De már ekkor sem aprózták el a dolgokat, hiszen elejétől fogva teherautókat és buszokat is gyártott az ágazat. Természetesen az alapító Ju-Yung volt, méghozzá öccsével kezdtek neki az autógyártás kiépítésének, a Ford hathatós segítségét igénybe véve. Ennek eredményeképp a gyárban felállított öt szalag mindegyike 80 percenként új autót állított talpra az ulszani üzemben. Évekig csak Ford modelleket készítettek az ázsiai piacra.
 

Az első „önálló” modell az 1975-ös Hyundai Pony (1974-es Torinoi szalonon mutatkozott Ez volt az első komoly exporttermék, Ecuadorba szállítottak elsőként, de az 1978-as brüsszeli kiállítás után elkezdődött európai értékesítés 10000 pónin adott túl egy év alatt. A kezdetben csak ötajtós karosszériával kapható modell szép kis családdá cseperedett néhány év alatt: 1976-ban érkezett a pickup, 77-ben a kombi, és 80-ban a háromajtós változat.

1985 nagyon fontos mérföldkő a márka életében, ekkor kapták meg az importengedélyt az Egyesült Államokba. Ekkor jött a Pony második generációja.Az amerikai importot az 1985-ös Excellel kezdték meg, ez volt a gyártó első fronthajtásos típusa.

1988-ban kezdték el az új óriási gyár építését Asanban, innen gördültek ki az új fejlesztésű, immár saját formatervezésű középkategóriás limuzinok, a Sonaták. 1989-es az Excel alapjaira épülő sportos kétajtós, a nagyon népszerű Scoupe is. A Stellarokat pedig leváltották a házi tervezésű Elantrák ,amik a Sonatáknál fél számmal kisebb limuzinok voltak. Hamar megérkeztek a második generációs típusok, hogy tartsák a lépést az ellenfelekkel (1986-tól három évig még a legnépszerűbb ázsiai márka volt a Hyundai Amerikában) 1993-ban a Sonata kapott utódot ,1995-ben pedig az Elantra, és ekkor váltotta az Excelt az Accent. 1997 az új törpe, az Atos éve, 1998 pedig a válságé, ekkor toldozták meg a céget a kornyadozó KIA-val. 1999-ben Chung fia, Mong-Koo vette át az irányítást, egy év múlva már érkezett az új Elantra.

2001-ben elhunyt a cég alapítója. A fiatalosabb vezetés ekkora állította talpra a Santa Fét, a Sonatán alapuló nagy sikerű szabadidőautót. 2002-ben jött az új mini, a nálunk rossz nevű Getz, lecserélték a Coupét egy látványosabb generációra, és felépítették az észak- amerikai üzemet (1996-ban még Indiában is nyílt egy üzem). Azután terepen erősítettek: 2003 a hosszú Pajeróra hasonlító óriás terepes, a Terracan megjelenése, 2005-ben a Santa-Fe kistestvért kapott Tucson néven. Azóta sem pihennek a mérnökök, hiszen 2006-ban megújult az egész személyautós modellpaletta. A fejlesztés töretlenül folytatódik, s a cég számára igen előnyös, hogy az átszervezéssel elérték, hogy párhuzamosan fejlesszék a Hyundai és Kia modelleket - némi arculati eltéréssel, és nem kis pénzt és kapacitást takarítva meg evvel.

 

 

Hyundai jelenlegi típusok
Hyundai jelenlegi típusok

Hyundai jelenlegi típusok
korexcar.hu - elérhetőség: 06 1 280-6483